The Son dies.
The son is resurrected.
But when the Son
ascends to heaven.
What remains on Earth?
–
Intron av tv-serien ”Borgia"
S02E05
”Ascension”
Igår läste jag en tidningsartikel på DN.se som
skrivs av Ulf Ekman, pastor(eller pastor emeritus som han kallar sig i slutet
av artikeln) och grundare av Livets Ord. I artikeln skriver han att han har
lämnat Livets ord och blivit en katolik. Det är en chockande beslut, med tanke
på den församlingen som han hade grundat och teologin bakom den. Hans beslut
har väckt enorma kontroverser, bl a hos Livets Ords medlemmar, det var många
som inte förstår varför deras ”älskade” ledare omfamnade en kyrka som är emot
abort och homoäktenskap, en kyrka som ofta förknippas med inkvisition, häxjakt
och förföljelser av vetenskapsmän. Hur kommer det sig? Att en protestantisk
pastor, grundare till Sveriges kanske mest karismatiska församling, har nu konverterat
till katolicism? I artikeln ”Därför
lämnar jag Livets Ord och blir katolik” ger Ekman sitt svar:
”Kristna har alltid värnat om sanningar som
för oss är omistliga. Både reformation och väckelse har uppstått ur behovet av
att bevara det vi kristna menar vara centralt, och av behovet av förnyelse av
det andliga livet. Baksidan av detta är de strider som ofta uppstått, som
tyvärr många gånger har medfört djupa splittringar. Det är denna splittring vi
kristna idag lever i och är delaktiga i, som mer än något annat allt mer har
stört och berört mig.”
Splittringen
av kristenheten. Det är Ekmans svar, och här har han nämnt en händelse, som
ledde till splittringen: reformation. Som alla vet, reformationen resulterade
den stora schismen i den västra kyrkan. Det hade brutit den katolska kyrkans
dominans i Europa, och efter det spred reformationens anda över hela världen
och de protestantiska samfunden började dyka upp. I början fanns tre huvudgrenar
inom protestantismen, de är lutheranism, anglikanism och kalvinism. Bland de
tre protestantiska samfunden är kalvinismen den radikalaste, så utifrån den
utvecklades fram små trossamfund som baptism och pingströrelser (Pentekostalism).
Och Livets ords teologi var stor influerad av pingströrelsen. Så om reformationen
aldrig hade hänt kommer Livets ord inte finnas.
Så vad har
reformationen givit oss? Ja, reformationen befriade oss från kyrkans bojor och bröt
sönder dess makt över gemene man. Bibeln översattes till språk som vi kan förstå,
så vi kan läsa Guds ord på egen hand. Vi behöver inte gå till präster för att
be till Gud, för vi kan gör det själva. Religionsfreden i Augsburg banade vägen
för religionsfrihet som kom efter. Det är utan tvivel den positiva sidan av
reformationen, men allting har en baksida. Som jag sade innan, reformationen
resulterade schism, och det hade försvagat kristenheten på något vis. Ett annat
problem är reformationen gjorde det möjlig att folket kunde läsa bibeln själv, och
där började olika tolkningar kring den heliga skriften dök upp, eftersom olika
reformatorer och teologer har olika uppfattningar kring bibel. Vissa av dem
blev anklagade för irrläror, det ledde till konflikter mellan olika teologerna,
reformatorer och deras samfund. Detta förvandlades till religiösa förföljelser.
Inkvisitionen, som den katolska kyrkan används till för att bedöma och avrätta
kättare, finns nu också i de protestantiska kyrkorna. Det mest berömda fall var
Miguel Serveto, en spansk vetenskapsman och teolog, som var den första europé
som beskrev om lungkretsloppet, han blev bränd på bål av reformatorn Jean
Calvin p.g.a. kätteri.
Jag var döpt i
en protestantisk kyrka, men till skillnad från andra protestanter i min omgivning
är jag alltid fascinerade av katolicismen. Och ibland försöker jag praktisera
som en katolik. Jag lägger mig framstupa på golvet (prostration) och ber
bönerna i latin. Men jag är fortfarande en protestant, för att det är svårt för
mig att ta emot läran om Jungfru Marie himmelsfärd och läran om skärselden, och
en del legender om helgonen. Jag måste medge att legenderna är intressanta och
häftiga, men ändå, de saknar belägg i bibeln. När jag jämförde den
protestantiska (eller snarare den evangeliska) gudtjänstformen med den katolska
märkte jag att många betydelsefulla gudtjänstmomenten har tagits bort. Ett
exempel är credo. En del frikyrkor har tagit bort credo från deras söndagsgudstjänst.
Varför gör de det? Jag håller med om att gudtjänster ska vara simpel och
inbjudande, men varför ska credo tas bort i en söndagsgudstjänst? I credon
läser vi trosbekännelsen, som representerar den universella kyrkans gemensamma
tro, den tro som alla kyrkor skall hålla fast vid. På Skriften står det: ”Tron är grunden för det vi hoppas på”(Heb
11:1) och ”utan tro kan ingen finna nåd
hos honom. Ty den som vill nalkas Gud måste tro att han finns…”(Heb 11:6). Tron
är viktig för oss kristnar, och därför skall credo finnas på gudtjänstagenda i
varje kristet samfund, för det påminner oss vad vi egentligen tro på. We
believe, therefore are we christians.
Reformationen
var som ett ljus i mörkret, gav oss upplysning och visdom. Men den är också ett
tveeggat svärd som både befriade oss och kopplade loss de onda tankarna i
människornas inre. Martin Luther kunde aldrig tänka sig att reformationen
kommer att leda till krig och religiösa förföljelser. Till slut kunde inte de gudomliga besegra människans girighet och maktbegär. Kristenheten fragmenterade och
vi blev förvandlade till Kain och Abel. När de extrema protestanterna stormade
in i kyrkorna och slog sönder alla ”falska idoler”, när korset föll från kyrktornets
topp, när Guds namn missbrukas, när Skriften används till att kränka andra,
kyrkan, vår Herres Jesu Kristi kropp, hade förlorat sin glans, för alltid. Ja! Reformationen
var som ett ljus i mörkret, gav oss upplysning och visdom, men den lämnade
också en splittrad kyrka, A Broken Cross.
Lukas Ma
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar